keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Interrail - kodikas Bled

Heippa taas! Jatketaan viime kesän interrailia! Vuosi sitten tähän aikaan tein jo kuumeisesti erilaisia hankintoja matkalle; alkaen ihan passista..

Viime kirjoituksessa seikkailtiin Venetsiassa. Slovenia olisi seuraava kohde.

Olin se, joka suunnitteli juna-reitit ja aikataulut, joten illalla siinä sitten selvittelin että miten Blediin päästään. Suurta ihmetystä ja epäluuloa herätti kun sovelluksen mukaan meidän tulisi ottaa Udinesta bussi - Itävaltaan? Googlettelujen jälkeen löytyi bussin aikataulua ja ilmeisesti sellainen sitten on..

Udineen päästiin hyvin ja saatiin selville että bussi lähtisi aseman edestä. Jouduttiin odottamaan muutama tunti ja kun vihdoin bussi kaarsi paikalle, niin rynnättiin ensimmäisinä ovelle - ihan varmuuden vuoksi. Noh, asia ei ollutkaan ihan niin helppo; ihmisillä oli nettivaraukset, joten he otettiin ensin. Sitten meitä oli siinä viisi ilman lippua; me kolme ja pari mummoa.

Kuski ilmoitti että paikkoja on jäljellä kaksi. Shit, varmasti ottaa mummot kyytiin kun ollaan kolmistaan. Selitettiin että eikö yhdelle vielä löydy paikkaa kun ollaan yhdessä reissaamassa. En tiä näytettiinkö surkeilta ja epätoivosilta mutta kuski sitten päätti ottaa meidät kolme kyytiin; yksi istuisi käytävällä... Ja koska virallisia paikkoja oli vain kaksi, niin vain kahdelta veloitettiin matkasta. Mummot näyttivät hapanta naamaa ja  jäivät selittää kuinka niitten on päästävä, mutta koska oltiin ekat niin meidät otettiin kyytiin. Sori vaan, mummot...

Kohta sitten oltiinkin Alppien juurella ja matka taittui lähinnä torkkuessa.

Junaan päästiin Villachissa, matkaa määränpäähän olisi vain tunti, joten nopeasti oltiin vihdoinkin Slovenian puolella! Asemalta sitten otettiin taksi Bled-järven rantaan.

Tässä meidän hostelli! Ihana!

Taustalla vähän näkyy Bledin yksi tunnusmerkeistä; kirkko-saari.

Ote matkapäiväkirjasta 11.7. "Saavuttiin taksilla ihanan näköiseen paikkaan järven rannalle, Villa Victorijaan. Hostelliin. Paikka oli ihanan rauhallinen ja tuoksuva, kyllä sielu lepää. Varsinkin kun Rooman visiitti tuntu edelleen."

Käytiin kävelyllä ja käväistiin myös uimassa. Vesi oli viileää ja ilma raikasta. Meillä oli tällä kertaa ihan oma huone missä sai olla rauhassa. Suunnitelmana oli olla vain yksi yö Bledissä, mutta koska paikka tuntui niin rentouttavalta ja mukavalta, päätettiin kysyä että oisko vielä yhtä yötä vapaana hostellissa. Oli kyllä, jos makuusali kelpaisi. Kelpasi.

Mun vakkarina oli useimmiten yläpeti :)

Mitään suunnitelmia meillä ei ollut seuraavalle päivälle, joten aamiaista tehtiin rauhassa ja mietittiin. Ehdotin että vuokrattaisiin pyörät ja käytäs kattelee maisemia. Hostellilta neuvottiin että mihin kannattaisi pyörällä lähteä ja suunnattiinkin sitten Vintgarin luonnonpuistoon, jossa luontopolku seuraa jokea ja päättyisi vesiputoukselle. Päivä kului siellä nopeasti ja illaksi tultiin sitten takaisin ja  kokkailtiin ja vaan oltiin.

Ruokahan oli älyttömän halpaa pikku marketissakin! Tällästä kokkailtiin hostellin keittiössä.

Koska ilma ei tuntunut niin kuumalta, kuin Italiassa, pystyi nukkumaan hyvin ja 10 tuntia tulikin sitten vedeltyä unta. Aamulla varailtiin Nooran kanssa tunnin ratsastus maastossa. Kyyti tulisi hakemaan vähän ennen viittä ja tunnin ratsastus olisi 45 euroa/henkilö. Aamupäivä nautittiin järvestä ja maattiin auringossa. Koska Jenni ei halunnut tulla ratsastamaan, hän menisi sillä aikaa sub-lautailemaan.

Tallille päästiin ja laitettiin hevoset kuntoon. Päästäisiin ratsastamaan Palominoilla. Nooran hevonen vaikutti aktiiviselta, mutta mun torkku koko ajan kun laitoin sitä valmiiksi. Toivottavasti ei olis torkku kun lähettäisiin liikkeelle. Juu, ei toivookaa. Olisin nauttinut ratsastuksesta "hieman" enemmän jos ei olisi koko ajan tarvinut pyytää konia edes kävelemään eteenpäin. Verkkaista tahtia löntysteltiin sitten ja Nooran heppa roikkui ihan perässä kiinni kun sillä oli vauhti päällä.. Jos nyt joku haluaa viisastella että miksi mentiin näin päin niin Nooran hevonen ei tykänny jos joku on sen takana...

Kerran heppatyttö, aina heppatyttö. Kattokaa ny ku toi mun heppa vaa torkkuu kuvissaki :P

Tallilta meidät heitettiin takaisin Blediin. Kiitettiin kokemuksesta ja kyydistä ja lähdettiin kohti hostellia, jossa tavarat ja Jenni olisi. Montaa askelta ei oltu kävelty kun tajusin, että eihän meiltä ees pyydetty maksua ratsastuksesta! Noh, ei se mitään. Ois ottanu vaan päähän maksaa niin paljon sellaisesta löntystelystä :P

Hostellita tilattiin taksi ja lähdettiin kohti rautatieasemaa, seuraavaksi suunnattiin yöksi pääkaupunki Ljubljanaan.

Ja siitä sitten taas ens kerralla! Sori tästä tuli tämmönen kuva kirja mutta pakko laittaa :D