keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Florida

Jäi tuossa parisen vuotta sitten matkasta kirjoittelu kesken, joten voisin jatkaa siitä mihin jäin. En tietenkään kaikkea muista  tai muutenkaan ole ihan niin "tuoreita fiiliksiä" mitä olisi tänne ollut kiva kirjotella.

Lontoo - Miami

Lontoosta jatkettiin tosiaan matkaa sitten kohti Floridaa ja tarkemmin Miamin kansainvälistä lentokenttää. Lensimme Virgin Atlanticilla. Koneessa oli viihdekeskukset joista sai sitten pelailla pelejä ja katsella erilaisia elokuvia ja sarjoja. En muista mitä itse puuhailin, mutta lento sujui hyvin. Lontoosta Miamiin lensi n. 9 tuntia.

Miamissa oli lämpöistä ja lentokentällä järkky ruuhka. Kaikista eniten yllätti se, että espanjan kieltä oli paljon; kuulutukset ja kyltit oli englannin lisäksi espanjaksi. Noh, onhan Kuuba lähellä ja varmasti paljon meksikolaisiakin alueella.

Passitarkastuksessa tallennettiin sormenjäljet koneeseen ja otettiin valokuva. Lisäksi kyseltiin miksi olit Amerikkaan tullut. Minua haastatteli oikeen mukava vanhempi, tumma herrasmies. Amerikassa palvelualalla olevat henkilöt todellakin ovat positiivisempia ja jotenkin vain iloisempia, varsinkin jos vertaa Suomeen tai Saksaan. Ja vaikka sellainen olisikin feikkiä niin kyllä siitä kivempi olo tulee kuin nyrpistelystä.

Täällä päin on Cape Coral.

Vuokra-huvila

Vuokra-auto kun oltiin saatu alle, niin suunnattiin toiselle puolelle Floridaa, josta oltiin vuokrattu sopivan kokoinen huvila Cape Coralista. Sielä on paljon (siis PALJON) samantyylisiä huviloita vuokrattavissa hyvään hintaan. Muutaman tunnin taidettiin sinne ajella ja hetken aikaa katselimme ympärillemme ja painuimme nukkumaan. Tulimme aivan illalla perille, joten paljon maisemia ei nähnyt muuta kuin teiden varret.

Aamulla suuntasimme etsimään lähimpää ruokakauppaa. Sellainen löytyi navigaattorin avulla. Publix oli melko lähellä. Se ei mikään jätti-super-marketti ollu, mutta tavaraa löytyi ja isoja pakkauksia ja HALPAA. Kyllä kelpas.

Näkymä altaalta ulos kanavalle.
Uima-allas meillä oli lämmitettävä ja siinä tuli pulikoitua aina kun liian kuuma tuli. Makuuhuoneita oli neljä ja yksi jäi tyhjäksikin kun vanhemmat nukkui samassa huoneessa. Kahdesta huoneesta oli oma uloskäynti ulos altaalle, vanhemmat otti toisen (Master bedroom, tietty) ja itse halusin toiseen, jotta pääsi aamulla pulahtamaan hiljaa aamu-uinnille. Löytyipä meiltä myös biljardi-pöytä :D

Aurinkoa pääasiassa päivät otin, mutta tottakai se 9 päivää meni myös alueeseen tutustuessa ja shoppailessa. <3

Everglades

Pesukarhut ei oo paikallisten lemppari-eläimiä.
Yhtenä päivänä kävimme sitten kuuluisalla suo- ja mangrove-alueella Evergladesillä. Krokotiilejä eniten haluttiin sielä nähdä, mutta muutenkin kiinnnosti luontoa nähdä. Noh, sitähän nähtiin. Menimme oppaan kanssa potkuri-aluksella pyörimään suoalueelle. Ensimmäisenä vastaan tuli pelikaaneja, vesialueilla niitä on paljon. Kanaalin varrella ei niitä kuitenkaan näkyny. Ne jopa viihtyivät hyvin veneen nokassa ajellessamme. Oppaamme sanoi etteivät ne ole vaarallisia vaikka vähän epäilytti. Siinä sitten toljoteltiin toisiamme ja jossain vaiheessa linnut lähtivät. Vähän kuin ne oisivat olleet bussissa ja ne ois jääny pysäkeilleen :D

Krokotiilejä ei nähty valitettavasti siinä uiskentelemassa vaikka opas niitä vaahtokarkeilla yritti houkutella. Krokotiilit kuulemma tykkää vaahtokarkeista. Tiedä siitä sitten. Pesukarhuja tuli myös katselemaan kun pysähdyttiin. Ne ojenteli käsiä siihen malliin että odottivat ruokaa muttei meillä mitään ollu antaa.

Kysyttiin siinä viimeseksi että mistä niitä krokotiilejä löytys. Niitä kuulemma makoili tien viereisissä "ojissa" ja niiden vieressä. Noh, ajellessamme sitten bogattiin muutamia ja pysähdyttiin vähän töllistelemäänkin.

Key West

Baari koristettu dollarin seteleillä.
Käytimme päivän myös Key West-kierrokselle. Ajelimme 1-valtatietä pitkin USAn eteläisimpään kärkeen. Maisemat oli ihan jees, mutta matka oli niin pitkä että pelkkään mereen ja siltoihin meinasi kyllästyä. Kun sitten päästiin Key Westiin, kiertelimme ja lähdimme sitten ajelemaan. Vanhemmat ei kauheesti välittäny paikasta, muta jos kavereitteni kanssa olisin mennyt, olisin varmasti viihtynyt.  Key West on täynnä baareja ja meno-paikkoja jossa olisi varmasti tyytyväisenä notkunut ja juhlinut.

Key West oli selvästikkin taiteilijoiden paikka; gallerioita oli paljon ja vaikka mitä taidetta olisi voinut ostaa, mikäli olisi rahaa ollut ja tilaa. Tosi hienoja ja taidokkaita useammat.

Key Westissä ympäristöä koristavat myös (ihan oikeat) kanat. Niitä meni ympäriinsä poikastensa kanssa. Tuli myös nähtyä kirjailija Hemingwayn talo, tosin vain ulkopuolelta. Kiipesimme myös Key Westin majakkaan ja kävimme Southernmost Point:illa poseeraamassa.

Talo Key West-tyylin. Oli kyllä nättejä.

Shoppailusta vähän

Käytiin sitä tietty vielä parikin kertaa shoppailemassakin ja tuli Outlet-myymälät koluttua hyvinkin. Ympäriisä ainakin Floridaa on tosi paljon Outlet-myymälöitä mitkä myyvät "vähän parempia" merkkejä, josta kyllä tykkään, kuten Guess, DKNY... Ja vaikka mitä! Itse tykästyttiin Miromar Outlets-keskukseen, jonne oli kämpältä lyhyt matka.
Lisäksi käytiin myös Walmartissa katselemassa ja taisinpa sieltä ainakin kynsilakkoja ostella. Mahtava kauppa sekin, halpaa ja yllättävän hyvää tavaraa.

Vielä hetki Miamissa

Lähtöpäivänä ehdimme ennen lentoa käydä myös Miamin rannoilla pyörimässä. Ilma oli tuulinen ja aika pilvinen. Vierailimme myös Hard Rock Cafessa, mistä ollaan yleensä haettu paidat muistoksi. Näin tehtiin myös Lontoossa.

Koti ja kadonnut matkalaukku

Ainut vastoinkäyminen matkalla oli Helsingin lentokentälle tullessamme: odotimme matkalaukut, eikä laukkuani näkynytkään! Olin paniikissa, että nyt kaikki mitä ostin jäi jonnekkin, enkä saa niitä enää ikinä takaisin. Teimme sitten Info-pisteellä laukun katoamisilmoituksen, missä kuvailtiin laukun ulkonäkö ja mistä mihin sen olisi pitänyt lentää. Lentokentältä luvattiin ottaa yhteyttä jos he löytävät matkalaukun. Illalla jo sain hyviä uutisia: Laukku löytyi Helsingin lentokentältä, tippui luultavammin kuljetus-kärrystä. Laukku tuotiin samantien taksilla ovelle ja sain laukkuni. Lentokenttä maksoi taksin. Teki mieli halata laukun tuojaa, mutta en kehdannut.

Siinä oli siis lyhyesti ensimmäinen Floridan matkani.Kuviakin olis vaikka kuinka paljon, mutta yritin hillitä itseäni. Myös toisesta on tulossa lyhyt reportaasi lähiaikoina :)