perjantai 17. maaliskuuta 2017

Cape coralissa koettua

Varoitus - varaudu lukemaan.  :) Tulossa lisää matkakertomusta Floridan matkalta, tällä kertaa Cape Coralin osuus. Sinne siis ajelimme muutaman tunnin Orlandosta.

Aamu koittaa. En koskaan kotona herää vapaaehtosesti seitsemän aikaan aamulla, mutta aikaeron takia olin usein auringon noistessa jo ylhäällä.

Cape Coral on rauhallinen kaupunki lähellä Fort Myersiä. Olemme vuokranneet joka kerta huvilan alueelta, kanaalien varrelta. Erityisesti saksalaisilla on siellä paljon huviloita joita vuokrataan. Jälleen tällä kertaa vuokrasimme jonkun saksalaisen huvilan.

Huvila oli hulppein kaikista niistä missä olimme aikaisemmin käyneet. Upeat makuuhuoneet ja allas. Huomasi kyllä että omistajat eivät olleet köyhimmästä päästä, sillä autotallissa omistajaansa odotti Hummer, Harley Davidson ja hienot polkupyörät. Ja laiturilla totta kai suhteellisen iso vene... Makuuhuoneita oli neljä joissa jokaisessa oma suihkullinen vessa. Ja oleskelutilaa riitti seitsemän hengen matkaseurueelle hyvin.

Allasalue on aina se missä eniten viettää aikaa

Cape coralissa kiertelimme kauppoja mm. ihan perus marketteja Publix, Target ja Walmart, mistä aina tekee kivoja löytyjä. Myös outleteissa kävimme Miromar-keskuksessa, jossa saa merkkivaatteita edullisempiin hintoihin. Omiin lemppari kauppoihin kuuluu Guess ja Bebe. Rahaa sai kyllä tuhlattua ja enemmänkin olisi saanut laittaa menemään jos olisi viitsinyt.

- - -

Reissuilla käydään myös kalassa ja niin myös nyt. Nyt lähdettiin vähän pienemmästä satamasta ja yksityisemmän oloisesta paikasta kuin viimeksi. Olin ehkä vähän ajattelematon kun laitoin aamulla pelkät shortsit ja topin päälle. Jätin takkini huvilalle ja lähdettiin.

Aamu oli tavallista viileämpi ja merellä oli aivan järkyttävä tuuli. Mangroveen emme päässeet kalaan ollenkaan, sillä tuuli pyyhki juurilta vedet pois. Olin aika kylmissäni, mutta onneksi kalaoppaalla oli takkeja veneessä. Myös iskä ja Matti, joiden kanssa siis olin kalassa, saivat takit päälleen.

Satama

Kaloja tuli ja tykkään myös saada myös ihan luontokokemuksia kalassa ja niitä tarjoutui nytkin. Näimme delfiinejä ja lintuja. Bongasin myöhemmin myös hain evän läheltä rantaa. Kuitenkin hienoin kokemus oli lähempänä iltapäivää, kun manaatti nousi ihan veneen viereen pintaan mun siiman alta. Menin lähes sanattomaksi, sillä olen sen halunnut pitkään nähdä. Harmi etten kuvaa ehtinyt nappaamaan, koska tosiaan menin ihan sekaisin. :)

Kalat otimme mukaan ja syötiin iltapalaksi. Myös haita kalastettiin, mutta kauhean lähelle venettä ei niitä saatu, sillä ne vetivät siimaa ihan älyttömästi. Ne oli kuitenkin aika valtavia ja pitkään niiden kanssa pääsi tappelemaan. Terävien hampaiden takia siimat kuitenkin katkesi helposti. Itse kokeilin kerran ja oli sen verran raskasta että annoin loput tärpit suosiolla muille.

Saaliimme.

Kalat fileoitiin ja jäänteet heitettiin vieressä kuolaavalle pelikaaniparvelle.

Kävimme myös erikseen manaatti puistossa, joka oli aika uusi. Siellä oli mahdollisuus nähdä manaatteja ja vähän pärskeitä näimmekin, muttei kauhean läheltä. Opimme myös paljon manaateista kun puiston perustaja sattui olemaan paikalla. Hän oli erittäin innoissaan kun tulimme ja hän halusi kertoa manaateista kaikenlaista.

Yhdelle päivälle ostimme myös lauttamatkan Key Westiin. Matka kesti lautalla noin neljä tuntia ja aikaa tutustua kaupunkiin olisi saman verran. Illalla sitten sama takaisin. Valitettavasti Fort Myersiltä lähtevä lautta oli myyty loppuun mutta aamulla sitten ajettiin Marco Islandille mistä myös lähti lautta.

Lautta Key Westiin.

Key West on USAn ja Floridan eteläisin paikka ja sen rannalta on vain 90 mailia Kuubaan. Kaupunkina se on ainutlaatuinen ja erittäin suvaitsevainen.  Tämä oli toinen kerta kun vierailen kaupungissa ja voin sanoa että sama meno oli yhä viisi vuotta myöhemminkin; musiikkia ja ihmisten riekkumista monissa pääkadun baareissa ja nuoria bilettäjiä. Myös sateenkaari-klubeja ja baareja oli ja muutamia drag-queen-show mainoksia oli kadun varsilla.

Kaupungissa on myös todella paljon gallerioita, jotka ovat kaikille avoinna ja täynnä upeita taideteoksia; patsaita ja maalauksia ynnä muuta. Myös Hemingwayn (kirjailija) taloon pääsi halutessaan tutustumaan. Kuvatuimpia kohtia on myös virallinen Southernmost point-merkki, jonne olikin ihan älytön jono jos halusit ottaa kuvan sen vieressä.

Viimeisinä päivinä vielä nautittiin altaasta ja käytiin rannalla katsomassa auringonlaskua. Reissu oli kaikinpuolin onnistunut. Hienoja kokemuksia ja paikkoja tuli taas nähtyä ja koettua.

Lintuja rannalla Lovers Key State Parkissa.

Floridan auringonlasku.
Ennen Cape Coralia vierailtiin tosiaan Orlandossa, Jos missasit sen kirjoituksen, sen löydät tästä